KATEDRA MALARSTWA

O nas

O katedrze 

 Oferta kształcenia na kierunku studiów Malarstwo realizowana jest w ramach dwóch specjalności: Malarstwo sztalugowe i Malarstwo w architekturze, która obejmuje malarstwo ścienne i witraż albo szkło artystyczne. Oznacza to, że studenci po zaliczeniu I roku studiów (ogólnego) wybierają dalszy tok studiów na specjalności Malarstwo sztalugowe, w jednej z trzech pracowni dyplomujących albo specjalność Malarstwo w architekturze w Pracowni malarstwa ściennego lub w Pracowni witrażu. Przygotowanie dyplomu artystycznego w jednej z tych pracowni obejmuje zestaw prac (z odautorskim komentarzem), jako dyplom podstawowy i zestaw prac z zakresu drugiej specjalności, jako dyplom uzupełniający, co zapewnia pełne przygotowanie studentów do samodzielnej pracy zawodowej artysty plastyka.

Zróżnicowany i progresywny stopień zaawansowania ćwiczeń w toku studiów na kierunku Malarstwo przygotowuje studentów do świadomej i zróżnicowanej indywidualnie kreatywności wdrażając ich do pracy artysty plastyka z zakresu obu specjalności. Dzięki wprowadzeniu dyplomu podstawowego i uzupełniającego studenci przygotowani są merytorycznie do samodzielnej działalności artystycznej z pełnego zakresu programowego kierunku studiów Malarstwo. Przedmioty kierunkowe na obu specjalnościach wyposażają studentów w wiedzę i umiejętności zarówno w odniesieniu do technik i technologii tradycyjnych, jak i współczesnych. Program kształcenia obejmuje też zagadnienia teoretyczne z zakresu historii i tradycji sztuk pięknych, w tym historii filozofii i estetyki oraz socjologii kultury, umożliwiające studentom poznanie i rozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiowanego kierunku.

Obie specjalności, jako uzupełniające się, w równym stopniu uwierzytelniają sylwetkę absolwenta: jego wiedzę, umiejętności i kompetencje zawodowe oraz społeczne.

 

Historia

Zadania merytoryczne i organizacyjne obecnej Katedry Malarstwa na Wydziale Sztuk Pięknych realizowały początkowo Katedry, które powstały wraz z formowaniem się Wydziału w organizowanym w 1945 roku Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Założycielami Wydziału Sztuk Pięknych była część kadry profesorów i asystentów przybyłych w 1945 roku do Torunia z Wilna, z Uniwersytetu Stefana Batorego. 24 stycznia 1946 roku powołany został jako kolejny, czwarty wydział na UMK, obok funkcjonujących już Wydziałów: Matematyczno-Przyrodniczego, Humanistycznego i Prawno-Ekonomicznego.

Ukierunkowanie modelu kształcenia, obok nauczania plastyki, na pedagogikę artystyczną oraz zabytkoznawstwo i konserwatorstwo, miało później kluczowe znaczenie dla utrzymania pierwotnego profilu Wydziału Sztuk Pięknych, co więcej, pozwoliło skutecznie przeciwstawić się zamiarom likwidacji Wydziału w 1950 roku. W roku 1952 Katedry Malarstwa Pejzażowego i Martwej Natury połączyły się z Katedrą Malarstwa Dekoracyjnego, w wyniku czego powstała Katedra Malarstwa i Rysunku. W kolejnym roku Katedra Rysunku wyodrębniła się i powstała jedna Katedra Malarstwa, kierowana przez prof. Stanisława Borysowskiego. Wpływ na profil kształcenia w Katedrze Malarstwa, obok Stanisława Borysowskiego, miały także dwie indywidualności: Tymon Niesiołowski i Bronisław Jamontt. Współpracownikami tych artystów-pedagogów byli malarze i graficy, będący na stanowiskach asystentów lub adiunktów: Eugeniusz Przybył, Stefan Wojciechowski, w roku 1953 asystentem został Mieczysław Wiśniewski, po nim, w 1960, Zygmunt Kotlarczyk. Ci ostatni z czasem objęli prowadzenie autorskich pracowni dyplomujących. Piotr Firlej, absolwent warszawskiej ASP, z Wydziałem Sztuk Pięknych związany jest od początku. Jego działalność pedagogiczna i naukowa koncentruje się jednocześnie na zagadnieniach dotyczących programów nauczania. Pod koniec lat 60-tych, w Katedrze Malarstwa zatrudnieni byli już inni pracownicy – absolwenci Wydziału Sztuk Pięknych: Stefan Kościelecki i Barbara Steyer, która zostaje asystentką w pracowni dyplomującej doc. art. mal. Bronisława Kierzkowskiego, absolwenta ASP w Warszawie, obejmującego w 1963 roku kierownictwo Zakładem Malarstwa sztalugowego, następnie prowadzącego przez 10 lat pracownię dyplomującą.

W 1969 roku, na mocy reformy szkolnictwa wyższego, Wydział Sztuk Pięknych przybrał nowy kształt organizacyjny. Powstały dwa instytuty: Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa oraz Instytut Artystyczno-Pedagogiczny, w którym zadania dydaktyczne realizowały zakłady z pracowniami wypełniającymi zadania z zakresu specjalizacji. I tak, począwszy od 1969 roku ilość pracowni i pracowni dyplomujących kształtowała się następująco:

              1969 – 1975

  • Pracownia ogólna dla I i II roku studiów, prowadzona przez doc. art. mal. Piotra Firleja, pracownikami pomocniczymi byli Edmund Wadowski i Mieczysław Ziomek
  • Pracownia dyplomująca prof. art. mal. Stanisława Borysowskiego
  • Pracownia dyplomująca doc. art. mal. Bronisława Kierzkowskiego
  • W 1970 roku powołano trzecią pracownię dyplomującą, którą objął doc. art. mal. Mieczysław Wiśniewski

1975 – 1981

  • Pracownia dyplomująca prof. art. mal. Stanisława Borysowskiego
  • Pracownia dyplomująca doc. art. mal. Mieczysława Wiśniewskiego
  • Pracownia dyplomująca doc. art. mal. Barbary Steyer
  • Pracownia dyplomująca doc. art. mal. Zygmunta Kotlarczyka

1981 – 1986

  • Pracownia dyplomująca prof. art. mal. Stanisława Borysowskiego
  • Pracownia dyplomująca doc. art. mal. Mieczysława Wiśniewskiego
  • Pracownia dyplomująca doc. art. mal. Barbary Steyer
  • Pracownia dyplomująca doc. art. mal. Zygmunta Kotlarczyka
  • Pracownia dyplomująca doc. art. mal. Janusza Kaczmarskiego

1986 – 1992

  • Pracownia dyplomująca prof. art. mal. Mieczysława Wiśniewskiego
  • Pracownia dyplomująca prof. art. mal. Zygmunta Kotlarczyka
  • Pracownia dyplomująca prof. art. mal. Janusza Kaczmarskiego
  • Pracownia dyplomująca prof. art. mal. Wojciecha Sadleya

1992 – 1996

  • Pracownia dyplomująca prof. art. mal. Mieczysława Wiśniewskiego
  • Pracownia dyplomująca prof. art. mal. Mieczysława Ziomka
  • Pracownia dyplomująca adiunkta II st. art. mal. Lecha Wolskiego

              1996 – 2007

  • Pracownia dyplomująca prof. art. mal. Mieczysława Wiśniewskiego
  • Pracownia dyplomująca prof. art. mal. Mieczysława Ziomka
  • Pracownia dyplomująca prof. art. mal. Lecha Wolskiego
  • Pracownia dyplomująca prof. art. mal. Jana Pręgowskiego
  • Pracownia rysunku dla III i IV roku studiów, prowadzona przez dr hab. Waldemara Woźniaka, prof. UMK
  • W 2002 roku powołano kolejną pracownię dyplomującą malarstwa ściennego, którą objął dr hab. Krzysztof Pituła, prof. UMK

2007 – 2018

  • Pracownia dyplomująca dr hab. Piotra Klugowskiego, prof. UMK
  • Pracownia dyplomująca prof. art. mal. Jana Pręgowskiego
  • Pracownia dyplomująca prof. art. mal. Lecha Wolskiego
  • Pracownia dyplomująca prof. art. mal. Mieczysława Ziomka
  • Pracownia dyplomująca dr hab. Krzysztofa Pituły, prof. UMK

 

 

Przełom lat 80-tych i 90-tych to okres zmian strukturalnych i przeobrażania się profilu kształcenia w Instytucie Artystyczno-Pedagogicznym. Zakład Malarstwa rozwijał się w kierunku ugruntowania kształcenia artystycznego. Utrwalała się tendencja, aby ofertę dydaktyczną z zakresu malarstwa realizowaną merytorycznie przez Zakład Malarstwa różnicować i poszerzać.

Od 1997 roku w Instytucie Artystycznym, w miejsce zlikwidowanego Kierunku Artystyczno-Pedagogicznego, utworzono kierunki o profilu artystycznym: Malarstwa, Grafiki, Rzeźby i Edukacji Artystycznej. Wraz z powstaniem kierunku Malarstwo ze specjalnością malarstwo sztalugowe opracowane i wprowadzone zostały nowe założenia programowe odpowiadające kształceniu artystycznemu dla kierunku studiów Malarstwo w Akademiach Sztuk Pięknych.

W 2001 roku przeniesiono z Zakładu Plastyki Intermedialnej do Zakładu Malarstwa pracownię witrażu, która weszła następnie w skład specjalizacji Malarstwa w architekturze. Rozbudowana oferta dydaktyczna wyposaża absolwentów w praktyczne umiejętności realizowania malarstwa w przestrzeni architektonicznej i stanowiła merytoryczny przyczółek dla utworzenia, obok specjalności malarstwa sztalugowego, drugą specjalność – malarstwo w architekturze.

W strukturze organizacyjnej Zakładu Malarstwa, a od 2019 roku Katedry Malarstwa, kierunek – specjalność – specjalizacja, kształcenie artystyczne przebiega w oparciu o pracownie, które podejmują zróżnicowane zadania zgodnie z Ramowym Programem Nauczania Kierunku Malarstwo. Obecnie funkcjonujące pracownie:

  • Pracownia podstaw malarstwa dla I roku studiów – prowadzący dr hab. Piotr Będkowski, prof. UMK, dr hab. Iwona Szpak-Pawłowska, prof. UMK
  • Pracownia podstaw rysunku dla I roku studiów – prowadzący dr hab. Iwona Szpak-Pawłowska, prof. UMK, dr hab. Piotr Będkowski, prof. UMK
  • Pracownia rysunku dla II roku studiów – prowadzący dr Piotr Zaporowicz, dr Agnieszka Basak-Wysota
  • Pracownia rysunku dla III roku studiów – prowadzący mgr Oskar Gurbada
  • Pracownia rysunku dla IV roku studiów – prowadzący dr Justyna Grzebieniowska-Wolska
  • Pracownia dyplomująca malarstwa ściennego – prowadzący dr hab. Iwona Szpak-Pawłowska, prof. UMK, dr Agnieszka Basak-Wysota
  • Pracownie dyplomujące witrażu (I i II) – prowadzący prof. dr hab. Kazimierz Rochecki, dr hab. Andrzej Kałucki, prof. UMK, dr Anna Wójcicka
  • Pracownie dyplomujące malarstwa sztalugowego (I, II i III) – prowadzący prof. dr hab. Piotr Klugowski i dr Piotr Zaporowicz, prof. dr hab. Ireneusz Kopacz, prof. dr hab. Anna Wysocka

                                                                                                                   prof. dr hab Jan Pręgowski

KATEDRA MALARSTWA