MALARSTWO W ARCHITEKTURZE - MALARSTWO ŚCIENNE
Idea powstania pracowni Malarstwa ściennego powstała w 2002 roku. Założycielami i pierwszymi prowadzącymi był prof. dr hab.Piotr Klugowski i dr hab. Krzysztof Pituła, prof. UMK.
Pracownia Malarstwa Ściennego jest pracownią dyplomującą. Kształci studentów w trybie 8-semesrtalnym, od 2 do 5 roku. Pracownię aktualnie prowadzą: dr hab. Iwona Szpak-Pawłowska, prof. UMK i dr Agnieszka Basak-Wysota.
Celem kształcenia na specjalności w zakresie Malarstwa w Architekturze jest wykształcenie kompetentnych artystów - twórców malarstwa ściennego, przygotowanych do samodzielnej i zespołowej pracy w warunkach realnych przestrzeni architektonicznych w strukturach wewnętrznych i zewnętrznych. Ponadto oczekuje się i wymaga, pod koniec procesu edukacyjnego, pełnych kompetencji w zakresie prac projektowych i koncepcyjnych poszerzonych o umiejętności negocjacyjne i możliwości technologiczne i techniczne w konkretnych warunkach środowiskowych. Ważnym elementem kształcenia na tej specjalności jest umiejętność pracy zespołowej, wykorzystująca i uzupełniająca projekt malarski w aspektach technologicznych i formalnych na przykład architekt, inwestor, konserwator.
Wszystkie zajęcia, ćwiczenia omówione są wstępnie w oparciu o prezentację odpowiednich przykładów z historii malarstwa ściennego historycznego i współczesnego w kontekście postawionych zadań problemowych.
Należy również pamiętać o nauce podstawowych zagadnień z bezpieczeństwa pracy, gdzie w tej specjalności normą jest praca na wysokości, często w miejscach publicznych.
Ćwiczenia - wprawki oraz większe realizacje zagadnień malarstwa ściennego muszą być poprzedzone fazą projektową, uwzględniającą wielowariantowość rozwiązań w dążeniu do optymalizacji wartości dzieła. Na etapie zaawansowanych projektów malarskich umiejscowionych w rzeczywistości istniejącej architektury, niezbędne jest projektowanie odręczne, jak i komputerowe oraz tworzenie wizualizacji. Ważnym elementem edukacji na wszystkich poziomach nauki malarstwa ściennego jest omawianie zagadnień malarskich pod kątem możliwości technicznych i technologicznych uwzględniających warunki środowiskowe w zakresie materiałowym i klimatycznym. Studenci zdobywają wiedzę i umiejętności z zakresu technologii i technik powszechnie używanych w malarstwie ściennym współczesnym, czyli w szerokim zakresie używania farb akrylowych, emulsyjnych, temperowych, lakierowych, przemysłowych, sprayów czy markerów. Wykorzystywania pędzli malarskich o różnych cechach, wałków, gąbek, a także szablonów, materiałów i tkanin przemysłowych, czy drukowanych folii samoprzylepnych.
Ćwiczenia przewidują pracę na powierzchniach płaskich, jak ściany, sufity, podłogi oraz na elementach przestrzennych lub detalach architektonicznych. Wszystkie ćwiczenia proponowane w programie mają charakter otwarty i w zależności od uwarunkowań, zainteresowań studentów, warunków przestrzennych mogą być poszerzane i elastycznie dostosowywane do możliwości realizacyjnych. W dynamicznie rozwijającej się dyscyplinie dochodzą wciąż nowe zjawiska i obszary działań artystycznych, które nie pozostają bez wpływu na treści programowe, które ciągle ewoluują i zmieniają się.
Realizacje dyplomowe, na V roku studiów, odbywają się zazwyczaj w przestrzeni architektonicznej, gdzie mamy do czynienia z klasycznym rynkowym modelem twórca - inwestor - odbiorca.
Pracownia nawiązuje wiele umów ze środowiskiem zewnętrznym, co daje realne szanse na prace dyplomowe w przestrzeniach publicznych.
Dotychczasowa współpraca obejmowała Instytucje tj. : Szpital Psychiatryczny w Świeciu, Urząd Miasta w Wąbrzeźnie, Zarząd Dworca Głównego w Toruniu, IX Liceum Ogólnokształcącym w Toruniu, Szkoła Podstawowa nr 35 w Toruniu, Szkoła Podstawowa nr 28 w Toruniu, Zarząd Osiedla Piernikowego w Toruniu, Radio Sfera UMK, Fundacja Razem Pomoja i Klubu Samopomocy Wspólnie Silniejsi w Toruniu oraz Wydziały UMK w Toruniu. GALERIA REALIZACJI
Nie ulega wątpliwości, że absolwent specjalności Malarstwa w architekturze musi reprezentować wysoki poziom artystyczny, jego działalność - najczęściej w warunkach autentycznego środowiska społecznego - na bieżąco poddawana będzie ciągłej weryfikacji. Te uwarunkowania wymuszają przygotowanie absolwentów nie tylko pod względem artystycznym, ale również moralnym i etycznym.